ŽIVOT V ULICÍCH
Chceme mít dostatek prostoru pro zdravý, aktivní a společenský život ve městě.
Město si může vybrat:
Městská doprava v současném kontextu je pro mnoho českých a moravských měst velkou výzvou. Stávající městské dopravní systémy mají jednoho zásadního činitele a tím je individuální, tedy osobní automobilová doprava. Město Zlín v tomto ohledu není výjimkou. Středem města prochází průtah silnice I/49 – třída T. Bati – zatížená 32 tisíci automobily za dvacet čtyři hodin.
Současný stav je odrazem let minulých, kdy město a jeho veřejný prostor byly vnímány jen jako komunikační síť s jediným účelem – přeprava z bodu A do bodu B. Ulice plnila čistě dopravní funkci a o setkávání a trávení volného času nemohla být ani řeč.
Uvolněná porevoluční atmosféra 90. let bohužel nepřinesla posun v rámci chápání hodnot veřejného prostoru, ale nesla se ve znamení strmého rozvoje automobilové dopravy. Automobilová doprava byla a stále je chápána jako nezbytný nositel prosperity a ekonomického růstu, a to i přes skutečnost, že do městského prostředí přináší řadu negativ.
Vzhledem ke kontinuálně rostoucí životní úrovni je opodstatněné předpokládat v budoucích letech další nárůst objemu městské dopravy. Pokud přihlédneme ke stávajícím trendům, bude se jednat především o zvyšující se intenzitu individuální automobilové dopravy.
V současné době stojíme před důležitým rozhodnutím, které bude významným způsobem formovat tvář Zlína v budoucích desetiletích. A sice, zda zachovat status quo městské mobility nebo se vydat novým směrem.
Pro nás se tímto směrem stala udržitelná městská mobilita a prvotním nástrojem pro její implementaci Generel dopravy pro město Zlín. Cílem Generelu dopravy není protežování ani potírání individuální automobilové dopravy, ale znovuzískání veřejného prostoru pro obyvatele města Zlína.
Čeká nás dlouhá a nelehká cesta, na které budeme muset přehodnotit náš fundamentální přístup k městské mobilitě, ale v jejím cíli bude město Zlín lepším místem pro život nás všech. Naší společnou prioritou je utvářet veřejný prostor pro všechny obyvatele, kteří v našem městě žijí a pracují, a kteří ho chtějí i aktivně využívat ve svém volném čase.
MUDr. Miroslav Adámek, primátor (únor 2017)
Nebo města mohou jít daleko pohodlnější cestu pro stanovení své vize a svých cílů prostřednictvím výstupů projektu "Strategický rámce Smart City Svazu měst a obcí ČR". Právě tento dokument doporučuje městům vizi Města krátkých vzdáleností
Město krátkých vzdáleností není jen o vzdálenostech k nejbližšímu lékaři či obchodu. Koncept města krátkých vzdáleností také není definovaný cílem, který buď je, anebo není. Je to spíš návod na směr, kterým se při strategickém rozhodování o městě ubírat. Více či méně mohou krátké vzdálenosti existovat v každém městě a pokud se město řídí podle určitých rad, uspokojování potřeb obyvatel se čím dál tím víc začne odehrávat na menší ploše. Zároveň nejde jen o cestování, ale o celý komplex postavený na třech složkách: infrastruktura, služby a osvěta, které jsou vzájemné propojené.
Chceme mít dostatek prostoru pro zdravý, aktivní a společenský život ve městě.
Chceme se setkávat s přáteli, známými i neznámými lidmi. Upravený veřejný prostor nám tomu může napomoci.
Chceme mít možnost bezpečně chodit pěšky a jezdit na kole.
Chceme mít prostor pro relaxaci a estetické zážitky.
Chceme žít ve městě bez větších problémů s dopravními zácpami, hlukem, znečištěním a dalšími zdravotními riziky.
Chceme vždy mít možnost vybrat si kterýkoliv dopravní prostředek, jímž se bezpečně, snadno a včas dostanu, kam budu chtít.
Chceme mít takovou dopravní infrastrukturu, díky které se naprostá většina z nás dokáže po městě efektivně pohybovat, aniž by přitom trpěl městský prostor, obecná dostupnost či kvalita života.