PŘÍKLADY Z JINÝCH MĚST

Podobné potíže těm zlínským měli a mají i jinde u nás a v Evropě. Tam, kde auta omezili, vrátili centru města život.

Databáze příkladů BEFORE - AFTER.



LIPSKO

Město Zlín se nechalo inspirovat městem Lipsko, které patřilo před 25 lety k výhodoněmeckému bloku a stálo tak na pomyslné startovací čáře společně s českými a slovenskými městy. Lipsko přitom dnes patří k městům s nejvyšší kvalitou života v Německu. Dnes o sobě může hrdě tvrdit, že je město s DOBROU ADRESOU. Příběh proměny tohoto města je opravdu inspirací i pro nás.

Podívejte se, jak se v Lipsku inspirovalo město Pardubice:


Freiburg (Německo)

Freiburg je německé univerzitní město spolkové země Baden-Württemberg. Se svými 229 tisíci obyvatel je významným regionálním centrem a jedním z nejekologičtějších měst vůbec. 

Na konci II. světové války přitom historické jádro města prakticky neexistovalo. Při obnově se ale dbalo na to, aby se zachovalo původní rozložení ulic a náměstí a nerozšiřovaly se historicky dané prostorové dimenze. Dopravní strategie pak nezvyšovala kapacitu dopravy jen pro potřeby automobilistů.

V roce 1968 začala proměna centra, ulice původně jen pro dopravu se změnily na pěší. Nyní je tady většina starého centra určena chodcům a dalším udržitelným formám dopravy. Kolem centra byl vybudován okruh.

 
Štrasburk (Francie)

Štrasburk je hlavním a největším městem francouzského regionu Grand Est. Má asi 280 tisíc obyvatel a sídlí v něm mnoho evropských institucí.

V 90. letech se místním centrem projíždělo až 240 tisíc aut denně. V dělbě přepravní práce 73 % připadalo na auta, pouze dvanáct procent připadalo na veřejnou dopravu a patnáct procent v součtu na pěší a cyklodopravu. A v té době, po počátečních neúspěších, vznikl dlouhodobý systematický plán přeměny. Zásadní v něm byla podpora udržitelných forem dopravy a navrácení prostoru lidem.

V roce 1992 byl otevřen silniční okruh kolem centra, poté byla jeho velká část pro automobily uzavřena. Třetím krokem bylo zavedení nové městské hromadné dopravy – 12,6 kilometru dlouhé tramvajové linky.


DALŠÍ PŘÍKLADY


  • Otrokovice mají pracovní skupinu zabývající se městskou mobilitou (novinka z 28.04.2017). Na včerejším zasedání Zastupitelstva města Otrokovice schválili jeho členové jednomyslně vznik pracovní skupiny s názvem Městská mobilita. Cílem vytvoření pracovní skupiny je řešení aktuálních místních dopravních otázek a příprava podkladů pro zadání Plánu městské mobility. Pracovní skupina bude mít k dispozici webovou stránku www.otrokovice.dobramesta.cz, která ...více
  • Wroclav - město cyklistů. Už se vám stalo, že jste se vrátili ze západu (Německo, Holandsko, Dánsko) a posteskli jste si, proč to takhle nefunguje i u nás? Horší je, že už ani nemusíte jezdit na západ, stačí jen do Polska, třeba do Wroclavi a ten stesk můžeme mít taky. Pár postřehů od naší zpravodajky, která zde ...více
  • Rozhovor se starostou Kodaně Frankem Jensenem o cyklistice, zelené energii a investicích (datum 3.4.2017). V časopise RESPEKT před časem vyšel článek na téma: Nestavte obchodní centra, říká starosta města, ve kterém se žije nejlépe na světě. Každoroční žebříček, ve kterém britský časopis Metropolis vyhlašuje města, kde se žije nejlépe, tentokrát ovládli Seveřané: první je dánská Kodaň a třetí finské Helsinky. Hodnotícími kritérii je zejména bydlení, doprava, ...více
  • Čistá inspirace přírodou: Lublaň. Snížit za patnáct let emise ve městě až o 70 procent? Nic nemožného pro Lublaň, honosící se titulem Evropské zelené město za rok 2016. Podívejme se, co pro to v hlavním městě Slovinska udělali. Na začátek je dobré zmínit, že ocenění Evropské zelené město se každoročně uděluje městům, která výjimečným způsobem pečují o své životní prostředí. Záměrem ...více
  • Řekni to Vídni: aplikace na podněty obyvatel Vídeň v rámci digitální strategie spustila v únoru 2017 aplikaci, která obyvatelům umožňuje během půl minuty poslat jakýkoli podnět. Zaslané návrhy přímo na místě vyřeší zásahová skupina a případ v aplikaci označí za vyřešený. Podobnou aplikaci má i Praha. Vídeňané mohou prostřednictvím této aplikace posílat podněty přímo městské správě. Každý, kdo ...více
  • Vídeň dá svým občanům až 800 € na nákup nákladních kol. Město Vídeň začne od března 2017 finančně podporovat své obyvatele a zaměstnavatele při nákupu nákladních kol. V případě nákupu běžného cargokola přispěje město částkou až 800 €, maximálně ale do 50 % ceny bicyklu. Podmínkou je nákup nového kola a nutnost kolo dále vlastnit alespoň po dva roky. V případě pořízení elektrifikované verze mohou obyvatelé obdržet ...více
  • Bruselský plán městské mobility se dočká zpětné vazby od veřejnosti. Minulý měsíc zahájili v Bruselu proces participace veřejnosti v přípravě regionálního plánu mobility. Plán mobility pro bruselský region obsahuje konkrétní detaily nezbytné pro realizaci významných opatření v oblasti mobility, která definuje regionální plán udržitelného rozvoje. Hlavním cílem je snížit objem příchozí i odchozí dopravy v Bruselu o 20 %, vybudovat ...více
  • Malmö a Brusel získali cenu za udržitelnou mobilitu . Evropská komise dnes (21.3.2017) oznámila vítěze Evropských cen za udržitelnou městskou mobilitu pro rok 2016. Stalo se tak na slavnostním setkání v Bruselu. Cenu Evropský týden mobility 2016 získalo švédské město Malmö za dlouhodobý důraz na aktivní způsoby dopravy. 5. ročník ceny za plán udržitelné městské mobility vyhrál belgický Brusel za úspěšnou strategii ...více
  • Praha připravuje plán mobility, první část je k dispozici veřejnosti. Hlavní město Praha připravuje ve spolupráci se Středočeským krajem Plán udržitelné mobility Prahy a okolí. Vychází z celoevropské metodiky pro tvorbu Sustainable Urban Mobility Plans (SUMP), po svém dokončení v roce 2018 se stane hlavní koncepcí v oblasti dopravy pro Pražskou metropolitní oblast. Výstupem první fáze projektu je dokument P+ Analýza. Dokument je ke stažení ...více
  • Curych vysílá lidem jasný signál: "Ve městě jste vítání, ale Vaše auto ne!"Pokud si najdete chvíli času, doporučujeme se podívat na tento odkaz: Zurich's Policies Favor People & Transit, Not Cars - https://www.youtube.com/watch?v=6EUg6PMhomo. Dokument je sice anglicky, ale lze v něm zapnout titulky i v češtině. Dokument ukazuje, že město může výborně fungovat i s minimálním využíváním automobilů pro dopravu ve městě.Obyvatelé Curychu využívají:- ...více
  • Španělská Pamplona představuje svůj plán udržitelné městské mobility. Městská rada ve španělské Pamploně představila vlastní plán udržitelné městské mobility, který podle vyjádření rady změní koncepci celého města, přivede do města udržitelnou dopravu a otevře cestu především pěší dopravě. Plán představil před měsícem na tiskové konferenci primátor města Joseba Asiron společně s několika radními včetně Armanda Cuenca, radního ...více
  • SUMP podle Vídně - víc cyklistů, více se využívá veřejná doprava a méně se používá aut. O plánech udržitelné městské mobility se toho hodně napovídá. Achylovou patou v České republice je návrh indikátorů. Které město u nás postupuje stejně, jako například Vídeň, kde se nebáli říci, že chtějí snížit využívání aut na 15% do roku 2050 a k tomu zavést konkrétní opatření? Proč se to ve Vídni daří a u nás ne? Zdá se, že ještě města neumí komunikovat ...více
  • Lisabon vytváří fond městské mobility. Jak je na tom vaše město? O SUMPu se v Česku hodně mluví, ale zapomíná se na řadu opatření, která jsou s ním spojené. Jedním z nich je vytvoření fondu městské mobility. Příklady zatím známe jen ze zahraničí. Městská rada v Lisabonu např. vytvoří fond městské mobility v hodnotě 15 milionů eur, který bude sloužit na financování městských komunikací. Lisabonský radní zodpovědný za finance, ...více
  • Lipsko - inspirace pro značku Město s dobrou adresou
    Samotná značka Město s dobrou adresou vznikla vlastně na základě spolupráce s městem Lipsko, které patřilo před 25 lety k východoněmeckému bloku, a stálo tak na pomyslné startovací čáře společně s českými a slovenskými městy. Lipsko přitom dnes patří k městům s nejvyšší kvalitou života v Německu. Dnes o sobě může hrdě tvrdit, že je město s DOBROU ADRESOU. Příběh ...více

MOSKVAKODAŇ

Možná znáte příběhy o Kodani, jak se zde změnil veřejný prostor (viz foto vpravo), ale že i v Moskvě došlo k dramatické změně v řešení městké mobility řadu odborníků zaskočilo (viz foto vlevo). Když už i Moskva bere tyto věci vážně, pak je to i výzva pro nás.