STÁVAJÍCÍ STAV
V městském prostředí je běžné vytvářet samostatné plochy pro pěší dopravu v podobě chodníků či oddělených stezek pro pěší a cyklisty. Mimo ně je používán při nízkých intenzitách kolizní dopravy sdružený provoz s cyklisty v podobě sdružených stezek pro pěší a cyklisty nebo i s automobilovou dopravou v podobě obytných zón.
Pro zvýšení bezpečí a komfortu pěší dopravy je v oblasti centra města zřízena pěší zóna, jedná se o území náměstí Míru a navazující část komunikace Soudní a prostor „tržnice“, dále ulice Rašínova a ulice Školní, směrem k UTB.
Všechny podklady z generelu dopravy Zlína k pěší dopravě lze stáhnout na tomto odkaze -
http://www.zlin.eu/generel-dopravy-pro-mesto-zlin-cl-2238.html.
Ve zkratce:
V našem městě chybí snadná dostupnost důležitých míst bezpečnou a bezbariérovou pěší cestou. Přednostně se proto chceme soustředit na nebezpečí v křížení pěších tras se silniční dopravou, tedy bezbariérové chodníky, přechody pro chodce či nové lávky, v obytných lokalitách na zóny se sníženou rychlostí 30 km/h nebo pěší zóny.
DOPORUČENÉ PŘEDNOSTNÍ NÁVRHY Z GENERELU DOPRAVY ZLÍNA
Centrum města a hlavní přístupové trasy
- prostor náměstí Míru, včetně ulic Gahurova, Štefánikova, Osvoboditelů, třída T. Bati
- navazující ulice a prostory – sad Svobody, včetně přechodu Vavrečkova, nám. T. G. Masaryka, Dlouhá, Zarámí, Bartošova, Kvítková, Lorencova
Prostor Baťůva areálu, vazby na centrum a okolí
- ulice Jana Antonína Bati, Desátá, Šedesátá s pokračování v Nábřeží
- vazba na centrum a okolí – ulice Vavrečkova, Trávník, Čiperova
- návaznosti na budoucí terminál Zlín střed a obchodní centrum
Lokalita krajské nemocnice T. Bati, přístupové trasy
- ulice Zálešná XII, Podvesná XVII
- vazba na centrum – ulice Havlíčkovo nábřeží, třída Tomáše Bati
Trasy v oblasti Jižních svahů, návaznosti na centrum
- ulice Okružní, Středová
- vazba na centrum – ulice Slunečná, Výletní, Gahurova a Na Výsluní, Dlouhá
Malenovice
- ulice třída 3. května, Masarykova, třída Svobody
Významné železniční stanice a zastávky MHD, přístupové trasy
- stanice a zastávka Prštné, ulice Přímá
- zastávka Louky, ulice U Dřevnice, třída Tomáše Bati
- stanice a zastávka Malenovice, ulice třída 3. května
- autobusová zastávka Šrámkova, včetně navazujících ulic
- stanice a zastávka Malenovice, ulice Bezručova
- stanice Zlín střed, včetně navazujících ulic Trávník, Desátá; výstavba terminálu
Návrh základních sítě pěší dopravy má za cíl vytvořit ucelenou síť tras na celém řešeném území se zajištěním obsluhy jednotlivých významných cílů občanské vybavenosti a zastávek veřejné hromadné dopravy. Podstatou řešení, resp. trasování sítě je dáno urbanistickou strukturou města a polohou jeho centra.
Jednotlivé pěší trasy jsou zapracovány do grafické přílohy, která znázorňuje podrobné vedení trasy v uličních profilech, návaznosti na cíle na trase a návaznosti na zastávky MHD. Grafickým schématem jsou barevně „popsány“ hlavní závady na trasách.
Kategorie nevyhovující trasy (červená barva) obsahuje tyto nejčastější závady:
- stezka pro chodce a cyklisty bez označení jejich situování (společná)
- nevyhovující šířka nebo velmi rizikový povrch
- u přechodu pro chodce a míst pro přecházení chybí snížené obruby
- nesprávně jsou provedeny signální a varovné pásy
- u zastávky MHD pak navíc není dodržena minimální výška nástupní hrany nebo zcela chybí nástupiště.
Kategorie vyhovující trasy s úpravami (oranžová barva) obsahuje tyto nejčastější závady:
- snížena obruba bez varovných pásů, podélný sklon
- stezka pro chodce a cyklisty s označením jejich situování, bez stavebních úprav nebo nedostatečné šířky
- u přechodu pro chodce a na místech pro přecházení chybí nebo jsou neúplné varovné a signální pásy
- povrch velmi rozdílný, ojediněle rizikový, zcela chybí vodící linie
- u zastávek MHD chybí vybavení pro slabozraké a nevidomé.
Kategorie vyhovující trasy (zelená barva) obsahuje tyto nejčastější drobné závady:
- nejsou zcela v souladu vodící linie, ztížena orientace v prostoru
- u zastávek MHD chybí kontrastní pás nebo obruba je nižší než 160mm.