METODIKA PLÁNU UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY

K dispozici jsou dvě metodiky Plánu udržitelné městské mobility:

  • Evropská metodika
  • Česká certifikovaná metodika. V březnu 2016 ji certfikovalo MD. Zpracovatelem bylo Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.


Zásady pro zpracování dopravní strategie města / plánu udržitelné městské mobility (SUMP)

  • Zlepšení mobility a dostupnosti města = zlepšování mobility pro všechny cílové skupiny obyvatel včetně osob se sníženou schopností pohybu a orientace; zlepšování dostupnosti všech cílů jejich cest – zaměstnání, školy, služby, volný čas; podpora intermodality
  • Zvyšování dopravní bezpečnosti a ochrany obyvatel = rozšiřování sítě cyklistické a pěší infrastruktury, snižování tranzitu nákladní dopravy přes města, snižování objemu osobní automobilové dopravy, odstranění krizových míst a snižování nehodovosti, zvyšování ochrany obyvatelstva
  • Zvyšování efektivity přepravy osob a zboží = zajištění podmínek pro intenzivnější využívání prostředků veřejné hromadné dopravy – vyšší cestovní rychlost a širší nabídka tras, zkvalitnění informačního servisu, rozšiřování služeb integrovaného dopravního systému, optimalizace systému logistiky včetně využití nákladní železniční dopravy
  • Zvyšování kvality života ve městě = rozvoj veřejného prostranství, snižování dopravní zátěže, optimalizace systému parkování, snižování negativních účinků dopravy na životní prostředí – snižování hladiny hluku, nečistot v ovzduší i spotřeby energie
  • Ekonomický a společenský rozvoj města = zajištění udržitelné dopravní infrastruktury pro územní rozvoj v oblasti bydlení a podnikání, snižování poptávky po osobní automobilové dopravě s využitím managementu mobility a zapojením velkých zaměstnavatelů
  • Zlepšování image města = zvyšování atraktivity města, zvyšování potenciálu cestovního ruchu prostřednictvím managementu mobility – zvyšování kvality a rozšiřování nabídky mobility, propagace udržitelné dopravy, podpora kvalitních, aktuálních a přesných informací o dopravě


Jsou zohledněny následující charakteristické procesy:

  • Participační přístup – zapojení občanů a všech zainteresovaných partnerů ve všech fázích plánovacího procesu
  • Závazek pro udržitelnost – vyváženost socioekonomického rozvoje a kvality životního prostředí
  • Integrovaný přístup – integrace různých odvětví hospodářské správy i různé úrovně správních orgánů včetně zahrnutí sousedních oblastí, integrace všech druhů a forem dopravy (osobní, nákladní, hromadná, motorová, bezmotorová, statická, veřejná, soukromá)
  • Jasná vize, jasný záměr, měřitelné cíle – stanovení jasné vize rozvoje města s uvedením konkrétních měřitelných cílů a stanovením podmínek pro jejich pravidelné vyhodnocování
  • Přehled finančních nákladů a přínosů – rámcový odhad finančních nákladů a dosažených přínosů, využívání synergie při navrhování balíčků opatření pro zajištění stanovených cílů


Charakteristické procesy v bodech:

  • Participační přístup - zapojení veřejnosti
  • Kvalitní zdroj dat, dopravní průzkumy, analýzy
  • Scénáře budoucího vývoje, vize, základní měřitelné cíle
  • Principy územního a dopravního plánování
  • Plánování a následné budování dopravní infrastruktury (princip integrace)
  • Management parkování (není však založeno jen na nových parkovacích místech)
  • Veřejná doprava a intermodalita
  • Dopravní služby (městská logistika zásobování a nákladní doprava, dopravní telematické a informační systémy, car-pooling, car-sharing, bike-sharing)
  • Aktivní mobilita, včetně lidi s omezenou pohyblivostí (dříve cyklistická a chůze – vazba na Zdraví2020)
  • Kampaně pro změny dopravního chování, školní, firemní plány mobility, kampaně pro elektromobilitu, ekologicky šetrné dopravní prostředky a alternativní paliva
  • Monitoring a evaluace dopravních opatření a projektů, nastavení sady indikátorů pro oblast mobility